Pełne Notatki do Matury - SPRAWDŹ

KLASA 1 | KLASA 2 | KLASA 3

Korzeń – budowa i funkcje – zadania otwarte #3

Zadanie 1


W budowie anatomicznej korzenia wyróżniamy cztery strefy i jeden dodatkowy element – czapeczkę.
Podpisz na rysunku te strefy.

Korzeń-rysunek.zad.1.


Odpowiedź

1 – strefa korzeni bocznych
2 – strefa włośnikowa
3 – strefa wydłużania
4 – strefa podziałów komórkowych

Zadanie 2


Dopasuj elementy pasujące do budowy pierwotnej i wtórnej korzenia.

-powstaje w wyniku działania stożka wzrostu,
-wyróżniamy ryzodermę, korę pierwotną i walec osiowy,
-wynik działania merystemów bocznych,
-odpowiada za przyrost korzenia na długość,
-odpowiada za przyrost korzenia na grubość.


Odpowiedź

Budowa pierwotna:
-powstaje w wyniku działania stożka wzrostu,
-wyróżniamy ryzodermę, korę pierwotną i walec osiowy,
-odpowiada za przyrost korzenia na długość.

Budowa wtórna:
-wynik działania merystemów bocznych,
-odpowiada za przyrost korzenia na grubość.

 

Zadanie 3


Do podanych modyfikacji budowy korzenia dopasuj ich znaczenie dla rośliny.
Następnie dopasuj podane rośliny do poprawnych im modyfikacji.

1. korzenie spichrzowe – …
2. ssawki – …
3. korzenie oddechowe – …
4. korzenie podporowe – …
5. korzenie czepne – …
6. korzenie powietrzne – …

cypryśnik błotny, jemioła, mangrowce, storczyk, marchew, bluszcz


Odpowiedź

1. korzenie spichrzowe – magazyn substancji odżywczych, umożliwienie roślinie przetrwania zimy – marchew,
2. ssawki – pobieranie wody i soli mineralnych oraz produktów fotosyntezy – jemioła,
3. korzenie oddechowe – pobieranie tlenu – cypryśnik błotny,
4. korzenie podporowe – dodatkowa stabilizacja rośliny – mangrowce,
5. korzenie czepne – przytwierdzenie rośliny do podpór – bluszcz,
6. korzenie powietrzne – wchłanianie wody deszczowej lub pary wodnej – storczyk.
VN:F [1.9.22_1171]
Twoja ocena: 4.8/5 (Ocen: 4)
Korzeń - budowa i funkcje - zadania otwarte #3, 4.8 / 5 ocen 4 głosów